HARI TANPA NUTRISI PARENTERAL (TPN)

Assalammualaikum . . .


Bermulalah ujian hari tanpa Nutrisi Parenteral (TPN) buat adik Izz. Ujian awal ini dibuat untuk 2 hari dahulu untuk lihat keadaannya samada adik Izz boleh adapt tanpa Nutrisi Parenteral (TPN) disamping membiarkan feeding tube Gastrostomy ambil alih peranan. 

Be strong my boy. Theres so many effort to save and give you the best. inshaa Allah

Semalam (Ahad) sudah mula diberhentikan pemberian nutrisi. Sebagai backup, jumlah susu yang diberi melalui feeding tube Gastrostomy adik Izz telah ditambah daripada 60ML kepada 75ML. Pada mulanya adik Izz muntah-muntah agak banyak namun beransur kurang. 

Dari segi buang air besar pula, agak banyak juga. Semalam sahaja 9 kali adik Izz buang air besar. Mungkin belum terbiasa OFF Nutrisi sambil ON Gastro. Perkara yang paling dikhuatiri apabila Nutrisi Parenteral (TPN) diberhentikan adalah HYPO. Alhamdulillah, sehingga ke pagi ini (Isnin), ujian darah menunjukkan tiada tanda-tanda dia HYPO. Kena tengok dahulu keadaannya pula hari ini bagaimana. 

Melihat jauh, memanggil rakan-rakan agar ke katilnya menemaninya.

Semua ujian ini bertujuan untuk beri peluang adik Izz pulang tanpa Nutrisi Parenteral (TPN). Disamping mengurangkan risiko jangkitan Central Venous Line (CVL), ujian juga bertujuan mengurangkan kebergantungan adik Izz kepada Nutrisi Parenteral (TPN). Atas sebab itu, feeding tube Gastrostomy akan jadi bekalan sebagai backup untuk adik Izz. 

Untuk info, adik Izz akan dibenarkan pulang seawal-awalnya April ini. Mengikut perancangan pakar, sebagai permulaan adik Izz akan pulang pada setiap hari Khamis dan akan masuk wad semula pada setiap hari Ahad. Kepulangan tanpa Nutrisi Parenteral (TPN) dan kemasukan ke wad untuk Nutrisi Parenteral (TPN). 

Bagi adik Izz yang pada hujung bulan ini genap 2 tahun, pemberhentian terus Nutrisi Parenteral (TPN) bukanlah satu pilihan. Dengan usus kecil yang sepanjang 8CM, agak mustahil untuk adik Izz berhenti daripada diberi Nutrisi Parenteral (TPN). 

Keadaan semasa hanya kurangkan guna Nutrisi Parenteral (TPN), kurangkan isipadu TPN, dan tingkatkan jumlah susu yang diberi melalui feeding tube Gastrostomy. Secara oral, masih seperti biasa. Beri bubur dan sedikit susu serta banyak air masak. 

Kedatangan along Izz dan angah Izz, sedikit sebanyak menghiburkan adik Izz walau sekali seminggu.

Inshaa Allah, adik Izz akan beransur-ansur sembuh.


6 Comments

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

  1. semoga adik Izz sembuh sepenuhnya... setiap kali aunty tengok setiap kali aunty bergenang air mata...

    ReplyDelete
  2. Tq aunty. Inshaa Allah berkat doa aunty, adik sembuh nanti.

    ReplyDelete
  3. Kita doakan yang terbaik utk adik. Amin!

    ReplyDelete
  4. Assalam papa izz,
    insyaAllah
    AMIN

    ReplyDelete

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post