BUKAN SAJA-SAJA SURUH DIA MEMERAP

Assalammualaikum . . .

Aku lihat adik Izz apabila balik ke rumah ini (Home TPN Programme), dia tidak berapa hendak duduk dalam baby-cot ataupun di dalam biliknya. Meronta-ronta hendak keluar daripada bilik. Apabila diluar, bukannya dia buat apapun. Cuma menjelajah ke seluruh pelusuk ceruk rumah saja. 

Duduk dalam bilik asyik tengok tv saja pun boleh menyebabkan kebosanan, kan?

Mungkin apabila di dalam bilik adik Izz terasa seperti dikurung, berbeza dengan di wad keadaan agak lapang walaupun hanya duduk melepak di katilnya sendiri. Aku bukannya apa, pakar sudah pesan jangan biarkan adik izz lama diluar. Kesannya dia mudah kena infection. 

Dan apabila infection melanda, ia akan sedikit mengurangkan tahap kesihatannya. Bila agak teruk tahap kesihatannya, mulalah nak kena bawak ke hospital. Bila pergi hospital pula, kebiasaannya adik Izz akan ditahan (admit). Dan apabila admit disebabkan infection, selalunya memang lama kena tahan. Itulah yang aku tidak mahu. 

Keadaan luar kurang bersihnya berbanding di bilik. Sebab tu lah kena hadkan masanya diluar.

Tapi, adik Izz semakin membesar. Dia sudah tahu memberontak walaupun dia memahami apa larangan yang aku telah tetapkan namun disebabkan perasaan ingin tahunya, dia tetap berkeras mahu keluar dari bilik. Betullah, kita yang dewasa ini pun tidak tahan memerap sahaja kan? Aku harap makin lama adik Izz akan makin memahami kenapa aku letakkan banyak larangan buatnya? Semuanya demi kesihatannya juga. 

Kalau nak tengok tv, aku dah gantungkan tv khas untuknya didalam bilik juga khas untuk penjaga (biasanya mama Izz dan opah Izz). Mujurlah malamnya adik Izz tidah berapa kisah hendak keluar kerana dia tahu dia sudah terikat dengan Nutrisi Parenteral (TPN). Bila On TPN, memeraplah adik Izz 12 jam lamanya. Memang tak kemana-mananya. Even penjaga juga terpaksa memerap. 

Sabarlah adik Izz ya, nanti bila sudah betul-betul sembuh dan sudah tidak ada tiub Central Venous Line (CVL) tu ataupun sudah diberhentikan Nutrisi Parenteral (TPN), bolehlah keluar bebas bermain ya. Tapi pakar dah kata Nutrisi Parenteral (TPN) seumur hidup. Doa sajalah, moga-moga bukan selamanya kena ada tiub CVL di dada dan selamanya guna TPN.

Inshaa Allah.

1 Comments

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

  1. Assalam papa izz,
    he3
    adik izz dah pandai deman yer :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post