MESIN 'PENYAMBUNG' NYAWA?

Assalammualaikum . . .

Penyakit Short Bowel Syndrome (SBS) atau Sindrom Usus Pendek yang dihidapi membuatkan adik Izz perlu bergantung kepada Total Parenteral Nutrition (TPN) atau Nutrisi Parenteral sepanjang hayat. Nutrisi Parenteral (TPN) akan disalurkan melalui tiub Central Venous Line (CVL) yang ditanam di dadanya terus ke saluran darah utama. Proses ini akan berjalan selama 12 jam sehari menggunakan mesin Infusion Pump (TERUMO). 

Infusion Pump khas untuk pemberian Nutrisi Parenteral (TPN) dimana kadang-kadang drip HSD5 dan HSD10 juga menggunakan mesin ini.

Setakat ini, maksima 2 hari sahaja yang adik Izz dapat bertahan tanpa Nutrisi Parenteral (TPN). Tanpa nutrisi secukupnya, ia akan membantutkan atau melambatkan sedikit tumbesaran adik Izz. Atas sebab itulah pakar mencadangkan adik Izz menggunakan tiub suapan (feeding tube) Gastrostomy yang ditanam di perutnya. Buat masa sekarang, tiub suapan Gastro berkenaan hanya digunakan untuk memberi adik Izz susu + glucose semata-mata apabila Nutrisi Parenteral diberhentikan selama 2 hari. 

Pemberian susu Mamex Gold Pepti + Glucose akan menggunakan syringe 50CC dan disalurkan melalui tiub menggunakan mesin Syringe Pump (TERUMO). Saranan pakar ketika ini adalah sebanyak 75ML susu + glucose diberi selama 3 JAM dan adik Izz akan rest pula selama 1 JAM. Selepas itu, pemberian susu + glucose akan disambung semula. Purata sebanyak 6 KALI adik Izz akan menjalani proses pemberian susu melalui tiub suapan Gastro.

Syringe Pump dahulunya digunakan untuk tujuan pemberian LIPID, namun kini ianya khas untuk beri susu + glucose
 
Sekarang adik Izz dibawah Program Home TPN dimana semuanya akan dilakukan dirumah sendiri oleh aku dan mama Izz. Bekalan Nutrisi Parenteral (TPN) disediakan oleh pihak hospital manakala kelengkapan lain yang pakai buang akan disediakan sendiri oleh kami (anggaran kos sebulan RM600 - RM800). Jika dahulu ada 1 TIUB yang perlu dijaga iaitu tiub Central Venous Line (CVL), tetapi kini ada 2 TIUB yang perlu dijaga rapi disebabkan pertambahan tiub suapan Gastrostomy. 

Jika ditanya APAKAH HARAPAN KAMI? Rasanya semua boleh agak APA JAWAPAN KAMI.

6 Comments

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

  1. InsyaAllah, berkat doa papa,mama dan seluruh rakyat Malaysia yang mengikuti perkembangan adik Izz, pasti impian papa dengan mama Izz dimakbulkan Allah...Aaamiinn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaminn, aaminn, aaminn ya Allah. Moga doa kita dimakbulkanNya.

      Delete
  2. semoga adik izz kuat dan sembuh.. insyaallah... Allah akan permudahkan segala urusan adik izz

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaminnn... Inshaa Allah. Terima kasih kerna doa yang ditadah buat adik Izz.

      Delete
  3. Assalam papa izz,
    Moga Allah perkenankan doa & harapan kita semua demi kesihatan adik izz AMIN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam,
      Inshaa Allah, moga Allah dengar rintihan dan doa kita semua

      Delete

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post