MRSA BUKAN PENYEBAB SAKIT KAKI

Methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) bukan penyebab adik Izz sakit kaki. Maknanya, adik Izz sakit kaki disebabkan oleh perkara lain which is sudah seminggu berlalu masih belum diketahui puncanya.

Adik Izz sakit kaki kanannya, itu yang nampak ketara lah. Namun, setelah menjalani 3 kali ujian X-ray pada bahagian kaki, tidak menemui apa-apa. Semalam, adik Izz menjalani X-ray tulang belakang but still tidak menunjukkan apa-apa. Tak apalah, kita usaha lagi cari sebabnya.


Berbalik kepada MRSA. Adik Izz merupakan `carrier'. Aku tak berapa fasih nak cerita tetapi mengikut apa yang aku faham, mungkin kerana MRSA masih berada dalam darah adik Izz semasa kali terakhir discaj. Discaj waktu itu pun sebab adik Izz dah free kuman. Maybe tak dikesan.

Sekarang, teruskan dengan antibiotik sajalah walaupun MRSA ni “antibiotik resistance". Hope, sembuhlah. Takut juga aku jika melarat sampai ke Central Venous Line (CVL). Pasal sakit kaki, Inshaa Allah akan ketemu punca. Kita usaha. Mudah-mudahan.

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post