TAKPE KE TAKDE TPN?

Bagi seorang TPN dependent macam adik Izz, TPN itu penting. Kalau takde TPN atas sebab-sebab tertentu, iv drip lah galang gantinya. Kenapa perlukan iv drip?


Sebelum ini, adik Izz pernah cuba untuk off TPN selama 2 hari. Hari pertama, ok. Masuk hari kedua, Hypo. Satu-satunya isu yang dihidapi adik Izz, Hypo. Ujian untuk off TPN ni dijalankan semasa adik Izz ada Gastrostomy. Sekurangnya, jika adik Izz hypo, boleh berinya susu direct pada perut. Beri mulut? Emmm, usus pendek kan. Cerna dan serap, tak banyak.

Sejak adik Izz tiada Gastrostomy, adik Izz tak pernah lagi test off TPN. Off TPN pun kerana CVL nya ada masalah. Di wad, jika adik Izz rest CVL dan off TPN, iv drip akan diberi. Itupun masih turun naik blood sugarnya. Beri makan dan minum? Emmm, usus pendek kan. Cerna dan serap, sikit. Tak support banyak pun.

Jadi, takpe ke takde TPN? Rasanya takpe, asalkan ada iv line untuk drip. Sampai hari ini, sudah 13 hari adik Izz tanpa TPN. Drip, 24 jam. CVL, beberapa hari sekali akan dressing. Tanpa TPN, ada kesan tak? Yang ketara, berat badan adik Izx akan turun which is nak naikkan semula itu agak sukar.


Bila lihat adik Izz tanpa TPN, betapa aku inginkan hari-hari mendatang adik Izz akan hidup tanpa TPN. Tapi, aku tahu kemampuan adik Izz dimana. Dia masih perlukan TPN. Untuk terima TPN, perlu ada CVL. CVL adik Izz pula, emmmm.....

Doakan adik Izz.

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post