PLAN BUAT ADIK, ADA ATAU TIADA?

Apa plan buat adik Izz? Yang aku boleh jawab, Home Parenteral Nutrition (HPN) tu lah plan buat adik Izz. Plan TPN, sama macam kita-kita yang normal ni. Bezanya, kita makan untuk hidup tetapi adik Izz on TPN untuk hidup. TPN ni nutrisi, ah....ramai dah tahu apa itu TPN kan? Aku dah pernah cerita.

Berapa lama adik Izz perlukan TPN? Kalau ikutkan kata doktor, seumur hidup. Kalau minta surat pengesahan penyakit adik Izz, doktor cuma tulis long term. Sama je kot? Setakat hari ini, adik Izz on TPN setiap hari, selama 12 jam sehari. Biasanya aku on petang sampailah pagi keesokannya.


Tak ada plan kurangkan TPN ke? Maksudnya kurangkan isipadu TPN ataupun kurangkan bilangan hari on TPN? Kalau bab isipadu, aku rasa sejak 2014 mula HPN guna isipadu yang sama. Mungkin itu jumlah keperluan nutrisi harian adik Izz. Kalau kurangkan bilangan hari on TPN pula, dulu pernah buat. Tapi, adik Izz alami gejala Hypoglicemia (low blood sugar), itu pun semasa adik Izz ada gastrostomy. Sejak tak pakai gastro, belum pernah cuba. Di wad, ada hari tak on TPN tapi perlu ganti dengan HSD5/HSD10.

Apa plan aku? Aku ikut saja apa plan doktor.

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post