TAK TAU NAK TULIS APA...

Sejak anak ke-3 aku kena sakit kronik, aku banyak bercerita tentangnya. Aku boleh tulis apa rutin hariannya. Aku boleh bercerita pasal pembedahannya. Aku pun boleh taip pasal dia di wad. Aku boleh nukilkan apa rawatan buatnya. Macam-macamlah story kalau pasal anak ke-3 aku ni.

Anak aku ni sakit dah lama, seingat aku sejak tahun 2013 lagi. Alhamdulillah diberikanNYA kekuatan kepadanya untuk meneruskan kehidupannya disamping aku dan keluarga. Banyak yang sudah aku ceritai. Jadi kini, aku sampai dah tak tau nak tulis apa lagi pasal anak aku ni.

Life harian anak aku ni sama saja. Kalau bukan dia di wad, dia di rumah. Kaedah rawatan untuk anak aku ni pun sama saja iaitu TPN (Total Parenteral Nutrition/ Nutrisi Parenteral). Bila admitted, on TPN. Bila discharged pun, on TPN. Sebabnya anak aku ni, TPN dependent for life. Ini pun aku dah cerita sebelum-sebelum ni, silap haribulan berulang ceritanya.


TPN setiap hari, 11-13 jam sehari. Masa lapangnya pula 10-12 jam sehari, bergantung kepada keadaan. TPN habis awal, masa lapangnya panjang. TPN habis lambat, masa lapangnya akan jadi singkat. Pesakit usus pendek, rawatannya cuma TPN. Only TPN.

Mungkin tahun 2018 ni akan bawa sedikit perubahan buatnya. Usianya menginjak 5 tahun, jadi tiba masa untuk aku fikirkan pasal persekolahannya pula. Samada anak aku akan bersekolah biasa ataupun sekolah khas, bergantung kepada peningkatannya. Banyak urusannya kini melibatkan pihak HKL. Kalau dulu, semuanya libatkan Wad KK4, now tidak lagi. Ada beberapa jugalah.

Mungkin perkara-perkara baru ini boleh jadi sebab "aku tau nak tulis apa"? Inshaa Allah, aku cuba. Harapnya, ada lah pembaca ye. Nak tau aktiviti anak-anak aku? Boleh singgah Instagram aku (the.izz.s). Sambil tu, doakan anak aku sembuh ye. Mudah-mudahan. TQ, see ya!

1 Comments

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post