CAS SEMULA DENGAN NUTRISI PARENTERAL (TPN)

Assalammualaikum . . .

Semalam Nutrisi Parenteral (TPN) adik Izz telah disambung beri semula selepas 2 hari adik Izz menjalani ujian OFF Nutrisi Parenteral (TPN). Alhamdulillah adik Izz tidak HYPO seperti yang sebelum-sebelum ini. 

Bila dressing untuk Gastro dilakukan, adik Izz seakan-akan menahan kesakitan

Walaupun bacaan gula dalam darahnya didapati menurun, namun masih pada kadar yang normal. Bacaan paling rendah dicatat adalah 3.7. Adalah juga adik Izz demam, tapi bukanlah demam panas yang merisaukan. Cuma suam-suam sahaja. 

Walaupun sudah banyak kali adik Izz menjalani ujian OFF Nutrisi Parenteral (TPN) dimana aku katakan ianya KURANG BERJAYA, kali ini keputusannya agak positif. Mengapa aku katakan positif? Salah satu sebabnya adalah adik Izz tidak HYPO. 

Gastro yang siap dressing. Habis susu, cabut sahaja tiub itu. Yang tinggal hanya 'button'

Pemberian susu melalui feeding tube Gastro juga dikatakan berjaya kerana adik Izz boleh menerimanya walaupun pada mulanya adik Izz muntah-muntah dan kerap buang air besar. Oleh sebab baru lagi adik Izz menjalani ujian ini, hujung minggu ini akan diteruskan lagi dengan ujian yang sama. 

Bagaikan kehabisan 'bateri', apabila adik Izz menerima semula Nutrisi Parenteral (TPN), dia bagaikan di'cas' semula. Kadar aktifnya juga semakin bertambah. Apa yang aku lihat memang adik Izz sentiasa aktif walaupun dia dalam keadaan HYPO sekalipun. 

Semoga apa saja ujian yang dirancang pakar dan dijalankan buat adik Izz akan membuahkan keputusan positif sentiasa. Berharap sangat-sangat yang adik Izz akan sembuh dan dapat menjalani kehidupan normal seperti kanak-kanak yang lain. 

Inshaa Allah.

4 Comments

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post