RETAK MENANTI BELAH

Kenapa dengan CVL (catheter) adik Izz? Ramai yang tertanya-tanya, kan. CVL, sangat penting untuk salurkan Nutrisi Parenteral (TPN) adik Izz. Saja diamkan diri daripada bercerita penuh di media sosial, tetapi ada juga beri hint sebenarnya.


Kejadiannya berlaku hari Rabu yang lepas lagi. Waktu “routine checkup" di wad hari tu ok saja. Petang semasa “dressing" pun ok saja. Tapi, tak sampai beberapa ketika on TPN, baju adik Izz basah. Berlaku kebocoran (cracked) pada tiub CVL adik Izz. Aduhai!

“Cracked" berkenaan hampir dengan luer adapter tiub (catheter) adik Izz. Tak besar sangat “cracked"nya, tapi kalau dah TPN boleh leaking, bahaya juga.

Sudah refer dengan paediatric, buat sementara CVL adik Izz masih boleh digunakan selagi ianya boleh digunakan dan adik Izz pula dalam keadaan sihat-sihat sahaja. Jika demam tinggi, emmm faham-faham sajalah.


Bagaimana CVL yang dah “cracked" masih boleh digunakan? Kawasan “cracked" berkenaan dibalut-lilitkan dengan Tegaderm. Setiap kali “flushing" dilakukan, aku akan perhati kawasan berkenaan. Jika tidak “leaking", Alhamdulillah. Jika “leaking", nampaknya kenalah tukar Tegaderm.

Harapnya, “cracked" yang ada ni, tidaklah semakin meluas “cracked"nya. Biarkan penyelesaian sekarang ni (balut Tegaderm) boleh bertahan lama.

Mudah-mudahan.

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post