KENAPA KENA DRESSING SEMASA CHECKUP?

Home Parenteral Nutrition (HPN) ataupun Home TPN. Inilah yang adik Izz sedang jalani sekarang. Meneruskan rawatan Total Parenteral Nutrition (TPN) di rumah. 

Sumber : Google

Apabila di rumah, adik Izz perlu ke wad setiap 2 minggu untuk ambil darah dan timbang berat badan. Tujuannya (mengikut kefahaman aku) ialah untuk pharmacist menyediakan keperluan nutrisi adik Izz mengikut keperluannya. Adalah kiraannya, itu bukan bidang aku.

Kenapa aku mahu adik Izz di dressing CVL (Central Venous Line)nya semasa routine checkup? Sebabnya aku mahu orang yang arif (jururawat) melihat sendiri keadaan exit site CVL adik Izz. Jadi, bila doktor bertanyakan mengenai tiub CVL adik Izz, ada jururawat yang boleh beritahu.

Ada ketika bila adik Izz routine checkup, tak perlu pun untuk dressing. Aku cuma tunjukkan gambar sahaja kepada doktor. Gambar berkenaan aku snap semasa last dressing adik Izz di rumah. Tak sama sebenarnya bila tunjuk gambar dengan lihat secara terus. 

Pernahlah jadi ... Ermmm, tak boleh cerita! Hahaha.

Sumber : Google

Apapun, adik Izz Alhamdulillah dalam keadaan yang baik setakat hari ini. Semoga terus baik hendakNYA. Mudah-mudahan.


Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post