JALANI PEMBEDAHAN ATAU TIDAK?

“Sakit... Sakit... Sakit", sesekali adik Izz akan mengadu kesakitan. Apabila ditanya dimana sakitnya, adik Izz akan tunjukkan pada kaki kirinya. Kadang-kadang ditunjuknya pada bahagian lutut, kadang-kadang ditunjuknya pada peha. Memang nampak bengkak pada kaki kirinya.

Walaupun adik Izz kesakitan, dia masih mampu untuk bergerak. Ada masa dia akan berdiri dibucu katil walaupun dia hanya berdiri dengan kaki kanan sambil membengkokkan kaki kirinya. Tersalah “landing", dia akan mengadu sakit.


Ujian ultrasound sebelum ini menunjukkan adanya cecair diatas sendi (fluid on joints). Awalnya .. tidak perlu menjalani pembedahan untuk membuang cecair berkenaan, hanya perlu complete kan antibiotik. Selepas beberapa hari adik Izz on antibiotics, bengkak tak juga surut, sakit tak juga hilang.

Menurut doktor, mereka akan cuba keluarkan cecair berkenaan. Jika cecair yang keluar itu jernih, Inshaa Allah tidak perlu menjalani pembedahan. Jika cecair yang keluar adalah nanah, emmm ... Adik Izz perlu menjalani pembedahan. Pembedahan? Aku takut betul dengan pembedahan. Walaupun prosedur yang dijalankan kurang berisiko, namun aku tetap juga takut. Tambah-tambah bila adik Izz akan diberi bius penuh.


Aku kalau boleh, elakkan lah pembedahan. Tapi siapa aku untuk menidakkan jika itu adalah takdir Ilahi? Tak apalah, mungkin ini jalan terbaik untuk sembuhkan kaki adik Izz. Kalau tak jalani prosedur, kemungkinan ia akan berulang lagi. Tak mustahil, kerana ini kali ketiga adik Izz alami perkara yang sama. Bezanya kali pertama dan kedua, tidak tahu punca.

Semoga dipermudahkanNYA. Inshaa Allah.

2 Comments

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

  1. semoga dipermudahkan semuanya .... sian adik izz :( , sakit tu

    ReplyDelete

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post