ANAK TANPA GADGET

Tidak seperti along Izz dan angah Izz, adik Izz tak lekang handphone di tangannya. Handphone tanpa sim dan internet, yang ada cuma video kegemarannya. Ada Didi and Friends, ada Upin dan Ipin, ada Omar dan Hana, ada Ejen Ali, ada Boboiboy, ada lagu A B C 1 2 3 dan ada Babyshark doo doo doo.

Namun, 2-3 hari ni adik Izz hidup tanpa handphone. Salah dia juga, dia yang lempar handphone tu dari babycot ke lantai. Protes apa entah! Habis screen handphone tu retak seribu, langsung dah tak boleh nak switch on. Mungkin dia sedar itu salahnya, adik Izz diam sahaja.


Ada juga dia minta handphone tu, tapi aku cakap rosak nanti nak hantar baiki. Aku dah tanya kedai, bapak mahalnya. RM295 untuk ganti screen baru, serupa beli handphone baru je. Yang hancur ni pun beli 299 masa promo. Emmm, nampaknya kena tunda dululah. Mahal kot! Tak apa, memandangkan adik Izz boleh terima handphone nya rosak, aku cuba hold dulu.

Tiga malam tanpa handphone, ada juga baiknya. Yang ketara, adik Izz tidur awal. Kalau sebelum ni selepas jam 11.00 pm baru dia nak tidur, kali ini jam 10.00 pm dia sudah panggil aku masuk ke bilik untuk pakaikannya glove. Bila sudah pakai glove, adik Izz akan minta pasangkan lampu tidur, minta tutupkan lampu utama, minta tutup tv dan dia akan baring. Tak lama pun mama Izz tepuk, 10 minit hanyut lah dia. Kalau ada handphone, lambatlah dia nak pejam.

Cuma, waktu free antara 6.30 pm on TPN hingga jam 10.00 pm tu, dia agak kebosanan. Macam tak tahu nak buat apa, mati akal. Duduk saja. Kejap-kejap main bantal. Kejap-kejap menung. Emmm, nampak kesian pulak. Bila bagi buku, 15 minit je bertahan. Bila bagi mainan, main lempar-lempar ke lantai, sudahnya melangut je lah.


Takpa, baru 3 malam. Kena biasakan adik Izz hidup tanpa handphone seperti along Izz dan angah Izz. Tengok apa saja cerita di tv. Cukup masa tido. Hahaha. Cuma bila adik Izz tiada handphone ni, dia tiada sesuatu yang melekakannya. Bila adik Izz tidak leka dengan sesuatu, dia suka usik-usik tiub CVL. Bahaya pulak. Siang tiada masalah, sebabnya dia luar dari bilik, jadi ada macam-macam yang boleh lekakannya. Banyak permainan, boleh tonton tv channel kartun, boleh main motor & kereta.

Tengok beberapa hari lagi bagaimana. Kalau CVL jadi taruhan, nak tak nak aku kena hantar baiki juga handphone dia. Tapi, kena tunggu duit jatuh dari langitlah dulu, ataupun ada yang nak bagi handphone free ke. Hehehe. Tak mampu lagi nak baiki mahal-mahal. Kos baiki boleh beli stok dressing sets untuk 2 bulan tu. Atau ada pembaca nak dahulukan 300, bayar ansuran 24 bulan. Kahkahkah. Oklah, nanti aku sambung cerita lagi ye.

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post