GAYA POTONGAN RAMBUT SAMA

Kalau ada yang perasan, gaya potongan rambut adik Izz sama saja sejak dari kecil. Mana taknya, adik Izz agak sukar untuk dipotong rambutnya. Kalau dulu, dia menangis dan mengamuk. Sekarang, dia tak boleh duduk diam lama-lama. Bila lama, mulalah macam-macam. Jadi, hanya ada satu cara saja untuk gayakan potongan rambut adik Izz. Sama dan rata.


Gaya askar. Guna satu mesin, sodok saja kepalanya. Baik atas, baik tepi, baik belakang, semua satu saiz. Satu syarat lagi, kena buat potongan pantas sementara adik Izz duduk diam-diam. Biasanya, aku akan pergi ke kedai mamak berhampiran dengan rumah aku. Aku dan anak-anak yang lain pun memang potong rambut disitu. Dah kenal.

Barber adik Izz pun orang yang sama. Tak tahulah, mungkin rezeki adik Izz dapat barber yang sama. Aku suka cara dia. Diam tak cakap apa-apa pun tapi kerjanya kemas dan paling penting, pantas. Aku cuma beritahu gaya potongan rambut sahaja.

Tak sampai 3 minit, selesai potong rambut adik Izz. Tak sempat pun adik Izz nak meragam. Bila selesai, adik Izz akan minta disapukan bedak. Style adik Izz, dia tak suka diselimutkan. Jadi, rambut akan banyak melekat pada leher dan pakaiannya. Uncle ni akan cuci rambut, dan sapukan dengan bedak. Bab ni yang adik Izz suka.


Syarat penting nak potong rambut adik Izz ni, kenalah hari dia dressing CVL. Kenapa? Sebabnya selepas adik Izz potong rambut, dia boleh dimandikan lenjun kerana selepas itu CVL akan dicuci dan digantikan dengan gauze dan hypafix yang baru. Sama seperti nak bawa adik Izz outing. Bawanya pada hari dia dressing CVL. Biarpun adik Izz berpeluh, tiada masalah. CVL akan dicuci selepas itu.

Inilah sebab kenapa gaya potongan rambut adik Izz sama sahaja.

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post