RAWATAN UTAMA ADIK IZZ

Short Bowel Syndrome (SBS) adalah masalah yang berkaitan dengan penyerapan nutrien. Biasanya SBS berlaku kepada orang yang mempunyai sekurang-kurangnya separuh usus kecil ataupun tiada usus kecil ataupun yang mengalami kerosakan usus kecil. Kategori sindrom usus pendek boleh dibahagikan kepada ringan (mild), sederhana (moderate), atau teruk (severe), bergantung kepada seberapa usus kecil berfungsi.

Adik Izz ada 5 cm usus kecil. 

Aku tak pasti nak kategorikan yang mana. Mungkinkan severe (teruk)? Biasanya, orang yang mengalami Short Bowel Syndrome tidak dapat menyerap dengan cukup air, vitamin, mineral, protein, lemak, kalori dan nutrien lain dari makanan, bergantung kepada bahagian usus kecil yang telah rosak atau dikeluarkan. Adik Izz ada part Duodenum sahaja. Part Jejunum dan part Ileum sudah rosak dan telah dibuang.

Rawatan utama untuk adik Izz?


Doktor syorkan rawatan untuk adik Izz berdasarkan keperluan nutrisinya. Buat masa sekarang, Total Parenteral Nutrition (TPN). Rawatan dengan menyalurkan cecair, elektrolit, vitamin dan mineral ke dalam salur darah adik Izz melalui tiub Central Venous Line (CVL) iaitu tiub yang dimasukkan ke dalam vena. Sebabnya buat masa sekarang, adik Izz tidak boleh mendapatkan nutrisi atau cecair yang mencukupi melalui makan. Baik di wad mahupun di rumah, adik Izz tetap akan diberi TPN.


Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post