SERONOK BAWA ANAK KE FARMASI

Kos Home Parenteral Nutrition (HPN) adik Izz lebih kurang RM1200-RM1400 sebulan. Biasanya, aku dah asingkan awal kos berkenaan. Itu untuk barang-barang steril adik Izz yang digunakan untuk connect dan disconnect Nutrisi Parenteral (TPN) dan dressing Central Venous Line (CVL). Banyak jugalah sterile items untuk HPN ni. Adik Izz connect dan disconnect TPN setiap hari. Dressing CVL selang 2 hari sekali (bergantung kepada keadaan).

Untuk items yang bukan steril biasanya aku walk in sahaja ke farmasi, contohnya Hypafix, non sterile gauze, Transpore dan lain-lain. Pelbagai farmasi aku pergi bergantung kepada stok dan harga barang. Kalau farmasi A mahal, aku ke farmasi B. Kalau farmasi B tiada stok, aku ke farmasi C.


Bila ke farmasi, aku suka bawa adik Izz. Dua farmasi yang biasa aku pergi ialah di Bazaar 8, Presint 8. Satu, Farmasi Eureka dan dua, Farmasi Vcare. Adik Izz tahu bahagian mana perlu dituju bila masuk ke farmasi berkenaan. Aku cuma cakap, “adik, ambilkan papa gauze", “adik, tunjukkan papa tape", “adik, papa nak syringe besar". Dia tahu dimana letaknya.

Kalau kat rumah, step untuk prep sebelum on TPN dan dressing CVL pun dia tahu. Jangan keluarkan barang-barang tak ikut turutan, mesti adik Izz akan tegur “salah...salah...salah...". Sama seperti bila mama buka satu persatu sterile items tu, kena ikut turutan yang mana dahulu. Jika tertinggal step, adik Izz akan tegur. Adik Izz kenal semua keperluan HPN dia. Dia boleh sebut satu-satu apa barang-barang berkenaan.

Sama macam di farmasi. Aku suka tanya dia “Ini apa? Ini apa? Ini apa?". Laju je dia jawab walaupun ada bahasanya aku kurang faham. Maklumlah, adik Izz ni speech delay sikit. Ada yang jelas dan ada yang kurang jelas percakapannya. Most of his words, aku faham. Oklah tu. Sikit-sikit progress. Yang penting, adik Izz sihat sentiasa. Semoga sembuh hendakNYA, Inshaa Allah.

Jika ada sesiapa yang tahu ada farmasi boleh bekalkan keperluan Home TPN adik Izz yang lebih murah, boleh maklumkan pada aku ye. Manalah tahu aku dapat kurangkan kosnya sedikit. Hehehe. Korang boleh emel aku di (ekjozbuluh@gmail.com). Kalau boleh, janganlah jauh-jauh keluar daerah pulak. Heheh! #prayforizz

2 Comments

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

  1. Ehh baguslah kalau adik izz leh ingat turutan mcm tu, kira bijaklah tu ...
    Moga adik izz akan bertambah sihat. In Sha Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin... Seronok usiknya bila dia sebut sesuatu barang, tapi kita tunjukkan barang yang lain. Bila beberapa kali dipermainkan, dia akan ugut dengan tiub CVL. heheh

      Delete

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post