TPN SEUMUR HIDUP, BAGAIMANA MENERIMANYA?

Aku ingat lagi kata-kata yang adik Izz ni akan bergantung dengan TPN (TPN Dependent) seumur hidupnya, TPN for life. Mulanya, susah hendak terima. Betul ke hanya TPN sahaja ubat bagi pesakit seperti adik Izz? Kalau seumur hidup, bagaimana adik Izz besar nanti? Macam-macamlah persoalan yang timbul.

Lama-kelamaan, aku dah boleh terima. Seiring dengan adik Izz yang hidupnya keluar masuk wad, tak pernah pun selama ini aku lihat dia tanpa TPN tak bersebab. Even waktu adik Izz dalam ICU sekalipun, TPN akan on. Maknanya betullah yang adik Izz ni akan bergantung dengan TPN.


Ada beberapa sebab je yang adik Izz takkan on TPN. Antaranya apabila line CVL adik Izz infected ataupun line CVL adik Izz broken ataupun line CVL adik Izz tercabut. Tapi adik Izz bukan saja-saja off TPN, biasanya akan digantikan dengan iv line untuk dripped. Kalau tak dripped sepanjang adik Izz tanpa TPN, masalah lain pula akan timbul. Kebiasaannya, Hypoglicemia.

Ada satu ketika, aku fikir itu permulaan sinar buat adik Izz. Adik Izz tanpa TPN, siapa tak suka. Adik Izz cuma akan on TPN selama 5 hari dan boleh off TPN selama 2 hari. Seronoknya rasa. Waktu ini, adik Izz ada Gastrostomy. Bila tiba harinya tanpa TPN, aku boleh beri adik Izz susu ataupun bubur melalui PEG tiub pada perutnya. Tapi apakan daya, gastro adik Izz tidak bertahan lama. Ada saja masalahnya, lebih menyeksa adik Izz sebenarnya. Aku decide, buang gastro pada next surgery.

Sejak daripada itu, setiap hari adik Izz akan infuse TPN. Baik di wad mahupun dirumah, tetap dengan TPN. Sekarang ni, apa yang mulanya aku anggap sebagai ubat untuk penyakit adik Izz, sudah menjadi rutin. Seperti kita manusia normal makan untuk hidup, seperti itulah adik Izz infuse TPN untuk hidup. Aku selalu berdoa, agar adik Izz bukanlah TPN dependent for life. Aku selalu berharap agar ada doa daripada keluarga ataupun kawan-kawan yang akan diangkat dan dimakbulkanNYA.

“JANGAN ANGGAP SEBAGAI PENYAKIT, TAPI ANGGAP SEBAGAI RUTIN"

2 Comments

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

  1. Alahai semoga adik izz terus kuat. Asal dia sihat takpelah TPN tu

    ReplyDelete

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post