PEMBEDAHAN SIRI KE 18 | PILIHAN HIDUP DAN MATI

Pembedahan kali ini perlu dilakukan kerana adik Izz agak tenat waktu ini. Aku fikir keadaan adik Izz akan bertambah baik selepas pembedahan ke 17 sebelumnya. Tetapi tidak sehingga adik Izz terpaksa dimasukkan ke wad ICU dan memerlukan alat bantuan pernafasan. Bakteria/ kuman yang menjangkiti adik Izz agak kuat. Malahan ia sangat kuat. Kulit adik Izz seakan terbakar jadinya. Habis satu badannya sudah bertukar warna. 

Aku dapat panggilan daripada mama Izz mengatakan doktor ingin berjumpa kami berdua. Kami diterangkan tentang keadaan adik Izz waktu itu. Hanya dua pilihan yang diberi iaitu meneruskan dengan pembedahan (theory) ataupun tidak buat apa-apa biarkan adik Izz 'pergi'. Kami tanpa berfikir panjang, yang mana selagi ada jalannya, kami bersetuju diadakan pembedahan. 

Pembedahan dijalankan pada petangnya juga memandangkan adik Izz tenat ketika itu. Pada pembedahan kali ini, didapati air dari usus kecil adik Izz yang disambungkan dengan tiub pada pembedahan sebelum ini telah bocor keluar. Air daripada usus kecil berkenaan telah bercampur dengan bakteria/ kuman yang ada dalam darah adik Izz sebelum ini. Doktor bertindak mencuci air berkenaan dan tiub yang disambung pada usus kecil adik Izz dicabut. 

Usus adik Izz masih belum boleh disambung lagi kerana masih baru menjalani pembedahan memisahkan usus. Jadinya, doktor seal usus berkenaan dan sambungkan dengan tiub baru yang lain dan keluarkannya melalui Gastrostomy adik Izz. 

Pilihan antara hidup dan mati

Alhamdulillah, pembedahan berjalan lancar. Walaupun ada plan yang agak sedikit bertukar. Perutnya disambungkan dengan vacuum bertujuan membersihkan. Luka pembedahan pula dibiarkan terbuka dan hanya ditutup dengan plastik. Tujuannya untuk memudahkan adik Izz dipantau.


Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post