KEADAAN SEMASA ADIK IZZ

Lama tak bercerita secara detail pasal adik Izz, kan? Sebenarnya sedang cuba bercerita “as general as" yang aku boleh, baik dalam blog mahupun dalam media sosial (facebook, instagram, twitter dan page). Sepanjang 4 tahun adik Izz mengidap Short Bowel Syndrome (SBS), 525 hari adik Izz dibawah Program Home TPN (Home Parenteral Nutrition), setakat entri ini ditulis.

Bagaimana keadaan semasa adik Izz?


Alhamdulillah Home TPN ke-20 ini, keadaan adik Izz baik-baik saja. Sepanjang Syawal adik Izz berada dirumah. Aku harap berterusan lah sampai bila-bila. Tak nak dah admit wad lagi, Inshaa Allah. Walaupun adik Izz berada dirumah, dia perlu ke wad setiap 2 minggu untuk ujian darah, berat badan termasuklah tca (to come again).

Bagaimana dengan Total Parenteral Nutrition (TPN)?


TPN memang dah jadi priority no.1 buat adik Izz. Tidak boleh tidak, adik Izz masih bergantung penuh dengan TPN. Tanda-tanda nak off TPN, tiada lagi buat masa sekarang. Setiap hari, selama 12 jam adik Izz akan infused TPN. Kita doakan sajalah suatu masa nanti adik Izz akan off TPN sehari dua ke, atau forever. Inshaa Allah.

CVL (Central Venous Line) adik Izz ok?

Alhamdulillah, CVL adik Izz dalam keadaan yang baik. Sekarang ni, dressing CVL adik Izz dilakukan selang 2 hari sekali. CVL kali ini nampak cantik je exit site nya. Bahagian insertion CVL pun dah baik tu nampaknya. Dah kering dan tertutup elok. Cumanya, masih perlu berlakon cuci di bahagian berkenaan dan tampal, sebabnya adik Izz nak taknak dia akan suruh tampal bahagian berkenaan. Luka CVL yang lama, masih soaked. Memang hari-hari perlu dicuci dan sealed.

Kaki adik Izz yang kena bedah tu, bagaimana?


Haaa...ini yang runsing sikit. Tak baik-baik lagi luka pembedahan berkenaan. Beberapa minggu sekali perlu ke klinik Ortho untuk checkup. Benang jahitan walaupun sudah ditanggalkan, but masih ada lagi benang yang tinggal. Ditanggalkan lagi, masih juga ada benang. Iyalah, ada peringkatnya untuk buang benang berkenaan kot? Tak apalah. Hencot masih hencot berjalannya. Luka, hari-hari dicuci. Harap, cepatlah baik ye.

Lain-lain yang berkaitan dengan adik Izz?

Bab makan dan minum. Syukur bila adik Izz ada selera untuk makan. Walaupun tak banyak yang dia makan, sekurang-kurangnya dia ada effort untuk cuba makan. Doktor pun pesan untuk berinya makan apa saja. Oklah tu. Minum, adik Izz tiada masalah. Yang jadi pertanyaan, berapa banyak usus pendek adik serap?

Rasanya, itu saja perkembangan semasa adik Izz. Semakin hari semakin baik, Alhamdulillah. Kaum keluarga dan kawan-kawan pun selalu mendoakan adik Izz. Terima kasih. Pasal barang-barang keperluan perubatan adik Izz tu, Alhamdulillah ramai yang bantu kami. Kadang-kadang sesak juga nak sediakan keperluan tu semua, but syukur bila semua banyak menolong kami.


Kos nya masih dalam range 1.2k - 1.4k. Jadi, kalau ada yang nak tolong ringankan kami, boleh email aku di ekjozbuluh@gmail.com. Inshaa Allah, dipermudahkanNYA. Kami tiada apa-apa balasan untuk diberi, biar Allah saja yang membalasnya.

Aamiin.

2 Comments

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post