10 TAHUN IJAB QABUL


Hari istimewa rupanya hari ini, hari ijab qabul aku dan mama Izz 10 tahun lalu. Kalau bukan mama Izz yang ingatkan aku, memang aku tak ingatnya. Alang-alang aku diingatkan, eloklah aku coret kat sini. Akan datang, Inshaa Allah aku tak lupa lagi. Baca je kat sini nanti.

Aku berkenalan dengan mama Izz ni dah lama. Sejak dari bangku sekolah lagi, form 4 rasanya. Kami ni satu sekolah tapi berlainan kelas. Sekadar kawan, tak lebih daripada itu. Selepas SPM, kami masing-masing membawa haluan diri. Terputus hubungan terus.

Ditakdirkan, selepas 4 tahun kami bertemu semula. Adakah ini suratan atau kebetulan? Jeng, jeng, jeng. Tak lama, sebulan pertemuan terus kami declared “couple". Hahaha. Ala, dia single aku pun single masa tu! Takde sapa akan terluka pun.

3 tahun aku kapel dengan mama Izz, aku ambil keputusan untuk masuk merisik mama Izz. Aku ni jenis ikut step sikit, sambil-sambil tu nak kumpul duit sama. 6-7 bulan selepas itu, aku pun meminang mama Izz. Lama aku letak tempoh pertunangan, 2 tahun. Kedua belah family pun setuju je dengan syarat aku.

DitakdirkanNYA .. 1 tahun selepas aku ikat tali pertunangan dengan mama Izz, kami pun bernikah. Aku ingat datenya, 20 Oktober 2007. Dan kini, sudah 10 tahun aku dan mama Izz sebagai suami isteri. Kami dikurniakan 3 orang anak, kesemuanya anak lelaki, Alhamdulillah.

Kami dah melalui banyak hal. Menangis, tertawa, bersedih, gembira, terluka, bahagia, semua ada. Ala, sama juga dengan pasangan suami isteri yang lain-lain. Biasalah tu. Perjalanan kami ini pun masih lagi panjang dan mungkin lebih berliku. Aku harap, mama Izz tak jemu-jemulah dengan aku ni. Terima kasih mama Izz kerana selalu ada menemani aku selama ini. Semoga setiap langkah kami ini senantiasa dilindungiNYA dan dijagaiNYA.

Selamat Ulangtahun Perkahwinan ke 10.

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post