KALAULAH AKU HILANG SABAR

Sabar je lah dengan kerenah anak-anak sekarang ni. Kalau tak sabar, boleh hilang pedoman. Bukan apa, takut menyesal tak sudah je nanti. Contohnya macam yang berlaku pada aku tadi. Bila fikirkan, memang sangat-sangat geram dibuatnya. Emmm!

Aku ada 3 anak lelaki. Ketiga-tiganya boleh dikatakan nakal, biasalah kan budak-budak. Tapi bila ketiga-tiganya bersama-sama, kenakalan mereka tu berganda-ganda. Bila mereka baik, alahai sejuknya hati. Namun bila mereka mula buat hal, boleh berapi wo.

Hari ini, hari untuk dressing CVL adik Izz. Macam biasalah mama Izz akan siapkan semua kelengkapan adik Izz tapi bila sampai ke kotak Hypafix, rasa ringan. Buka kotak, kosong. Mana pula pergi gulungan Hypafix ni? Dah lah baru beli kelmarin. Pagi tadi selepas disconnected TPN, elok je ada tersimpan dalam storage rack. Petang, Hypafix sudah hilang.


Kalau tak dressing CVL, tak perlu pun Hypafix ni. Hypafix ni takkan keluar dari bilik khas adik Izz kecuali dia perlu TCA di wad. Selain daripada tu, memang Hypafix akan tetap berada dalam bilik khas ni. Tapi, KENAPA Hypafix tiada?

Aku tanya sorang-sorang anak-anak aku. Aku tanya along Izz “Along ada main plaster adik tak?", tak main kata along. Aku tanya angah Izz “Angah ada main plaster adik tak?", tak main kata angah. Aku tanya adik Izz “Adik ada main plaster tak?", pun sama juga, tak main katanya. Habis tu, dimana Hypafix?

Fikir-fikir, mungkin ada terbuang tapi bila aku godek-godek tong sampah, tiada pun. Satu rumah aku cari. Bawah katil, dalam peti ais, celah sinki, dalam bekas mainan, dalam mesin basuh, semua celah rumah lah aku geledah tapi tiada. Adusss, 4 tahun adik Izz dengan Home TPN, tak pernah jadi lagi Hypafix hilang. Takkan ada hantu kot? Buat apa hantu tu nak buat dengan Hypafix?


Akhirnya, aku terfikir untuk lihat di bawah apartment aku ni. Mana tahu ada yang buang kat tingkap ke. Kalau mainan tu, memang biasa “terjun" dari tingkat 8 ni. Tengok kat bawah, ada Hypafix, berbelit-belit gulungannya. Aduhai, siapa lah yang buang Hypafix ni? Hangin betul aku!

Naik atas, aku pun panggil seorang anak masuk ke dalam bilik dan soal siasat. Dia mengaku akhirnya yang mana pada mulanya mengaku tak tahu apa-apa. Cekak pinggang aku waktu tu menahan marah. Rasa ringan je kaki dan tangan nak hentak. Ya Tuhanku, kalaulah aku hilang sabar tadi. Mujurlah anak tu jawab semua soal siasat aku dengan muka kesalnya. Aduhai anak!

Agaknya, macamana aku boleh tahu siapa yang buat? Ada satu tanda pada Hypafix tu yang buatkan aku tahu itu angkara siapa, sebabnya aku pernah beri 3 orang anak aku ni Hypafix beberapa potong untuk dibuat main. Anak oh anak, janganlah buat lagi macam ni. Apa yang ada dalam bilik khas ni, semuanya yang PENTING. Tidak boleh tidak, kena ada.


Ermmm, kalaulah aku hilang sabar.....

2 Comments

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

  1. Kena topup kesabaran jugak Papa Izz... haha.. biasanya anak nak membesar ni lebih banyak dugaan. Guna kaedah psikologi kanak-kanak :) all the best ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak psiko anak2, tapi mak ayah yang dah terlebih psiko. penin kepala. hahaha

      Delete

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post