“MAKAN" UNTUK HIDUP

Kita makan untuk hidup, begitu juga dengan adik Izz. Dia pun makan untuk hidup. Bezanya, adik Izz “makan" bypass mulut dan salur pencernaan. Bukanlah adik Izz tak makan ikut mulut langsung, dia tetap makan. Dia tetap minum air dan susu. Cuma, nutrisi daripada makanan tu yang adik Izz bermasalah.

Usus pendeknya tak cukup untuk cerna dan serap zat makanan. Jadi, “makan" TPN lah jalan penyelesaiannya. TPN ni keperluan nutrisi harian adik Izz dalam bentuk liquid. Dalam TPN, macam-macam ada.


Bolehkah beri TPN ikut mulut? Hehehe.

TPN ni rumusan khas untuk diberikan melalui salur darah utama adik Izz. Kalau beri TPN ikut mulut (tak pernah try), rasanya serupa juga macam adik Izz makan/minum. Tak cerna dan tak serap pun. Logik, kan? Jadi, TPN akan terus diberi melalui salur darah ke jantung.

Nak beri TPN, kena ada CVL (Central Venous Line). Kalau beri ikut iv line biasa tu, tak boleh. Pernah sekali run TPN ikut iv line kat tangan, berlopak terus tangan adik Izz. Sampai sekarang berparut. Selain CVL, boleh juga beri TPN guna picc line. Biasanya, guna femoral line. Adik Izz, dah out femoral line dia.

Makan untuk hidup adik Izz sama je dengan makan untuk hidup kita yang sihat ni. Cuma caranya yang lain. Dia ikut salur darah, kita ikut salur makan. Yang jadi isu, salur darah untuk CVL adik Izz. Terhad dan sudah sempit. Maknanya, selagi ada salur darah untuk CVL, selagi tu adik Izz boleh “makan". Jika tiada salur darah untuk CVL? Itu aku taknak fikirkannya.

Sekarang, aku anggap “makan" adik Izz tu as routine. Cukup masa kita makan, macam tu jugalah adik Izz, cukup masa dia akan “makan". Sebab tu aku boleh terima yang adik Izz ni TPN dependent for life sebabnya kita pun kena makan for life kan?

Oklah, aku nak bersarapan. Aku perlu makan untuk hidup.

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post